CALL Copenhagen har i samarbejde med Region Hovedstaden etableret projektet ”Digital Vand – Sensornetværk til oplandsbaseret monitering og styring”.
Projektet ligger i forlængelse af projektet “Smart Water – Digitalisering i Vandsektoren”, som har peget på, og prioriteret, de største potentialer og vigtigste indsatsområder inden for digitalisering af vandsektoren i hovedstadsregionen.
Business case
Projektet har fokus på at udvikle den nødvendige digitale infrastruktur til smart optimering af både planlægning, design og den operative drift og styring af afløbssystemet med tilhørende vandoplande.
Effektiviseringskrav i forsyningssektoren
De danske vandforsyninger er blevet pålagt at reducere deres omkostninger med 2% per år da vandpriserne i Danmark bliver anset for høje. Forsyningerne i Danmark skal således spare ca. 380 mio. kr. om året gennem effektivisering og driftsoptimering, som Smart Water-analysen peger på i høj grad kan opnås gennem en målrettet digitaliseringsindsats.
Datadrevet grøn innovation
Projektet løser udfordringen ved at udvikle omkostningseffektive sensorpakker til vandoplande. Samtidig understøtter dette projekt generelt udviklingen af den digitale infrastruktur til at løse udfordringer på klimaområdet ved at etablere måle- og datanet, der kan deles med og understøtte kommunale, forsyningsmæssige og private behov for data og datakommunikation om vand. Således bidrager projektet signifikant til udvikling af en mere grøn og innovativ metropol region og viderefører erfaringerne skabt igennem Smart Water-projektet.
Samarbejdsmuligheder
Projektet søger partnere til OPI-samarbejder blandt kommuner og forsyninger og innovative sensorleverandører, som er interesserede i at udvikle de specifikke sensorservices i målenettet.
Markedsdrevne OPI-samarbejder
Udgangspunktet for hvert OPI-samarbejde er en positiv, finansiel business case hos den deltagende kommune eller forsyning, og formålet er, at udvikle en specifik sensorservice, der kan stilles til rådighed på markedet til gavn for landets øvrige kommuner og forsyninger, samt øget salg og eksport af danske sensorløsninger.
Yderligere info
Kontakt Chefkonsulent i CALL, Søren Kasper Heinecke, for yderligere information om projektet og samarbejdsmuligheder:
+45 2795 4258
Læs om Smart Water-analysen her
Partnere
Med CALL Copenhagen som lead udføres projektet i samarbejde med en række partnere, der tilsammen har de nødvendige kompetencer til at føre projektet hele vejen igennem værdikæden fra tegnebræt til produkt, Projektpartnerne bidrager i de konkrete use cases og behov på deres respektive fagområder og gennem andre understøttende aktiviteter. Det er muligt at udvide partnerkredsen og en række nye partnere kan komme til i forbindelse med projektets udvikling af use cases og OPI-partnerskaber.
Frederiksberg Kommune
Offentlig myndighed med ansvar for klimatilpasning og byudvikling samt som aftager af løsninger. Frederiksberg Kommune har aktuelt en række klimatilpasningsprojekter hvor projektets resultater skal implementeres.
Frederiksberg Forsyning
Forsyningsselskab med viden om behov for dataopsamling, ansvar for kloakker og vejbrønde samt som aftager af løsninger.
HOFOR
Forsyningsselskab med viden om behov for dataopsamling og ansvar for kloakker, vejbrønde og vandindvinding. HOFOR samarbejder med opstrøms forsyning (Frederiksberg) og afleder vandet til BIOFOS. Endvidere har HOFOR ansvar for overløb til Værebro Å i Herlev kommune.
BIOFOS
deltager i projektet som renseanlægsvirksomhed med viden om behov for data om kloakvandet samt som aftager af løsninger. BIOFOS modtager vandet fra HOFOR og skal rense dette før det afledes til Øresund. Hvis kapaciteten på renseanlæggene overskrides, er der overløb til Øresund. Overløbene opstår udelukkende under skybrud det forventes at grænseværdierne herfor reduceres i de kommende år.
NOVAFOS
Forsyningsselskab med viden om behov for dataopsamling og ansvar for kloakker, vejbrønde og vandindvinding samt et koordinerende ansvar i Værebro Å projektet. Værebro Å er pt. underlagt et større projekt der sigter mod at optimere plan- og driftsprocesser i oplandet.
Teknologisk Institut
Faglig ekspertise og bidrager til projektstyring. Teknologisk Institut (TI) søger at starte et projekt hvor sensorer indbygges i kloakdæksler. Nærværende projekt kan således levere metoder og teknologi til Teknologisk Institut’s dækselprojekt. Således ligger koordinationsansvaret mellem disse to projekter hos TI.
Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
Medarrangør af hackathons samt som projektleder for studieprojekter, der udvikler på eller tager afsæt i den udviklede platform.
Tidsplan
Start: 1.12.2018
Slut: 31.12.2020
Projektet forløber over to år fra 1. december 2018 til og med 31. december 2020, hvor der forventes at udvikles en 1. generations-prototype og en mere avanceret 2. generations udgave. Endvidere udvikles detailspecifikationer for en markedsmoden løsning.
Der indlægges i projektet to “stop/go”-evalueringer – én efter afprøvning af 1. generations-prototypen (december 2019) og én efter afprøvning af 2. generationsprototypen (juni 2020) – hvor projektkonsortiet på baggrund af afprøvningsresultaterne beslutter, om projektet fortsættes som planlagt.
Eventuelle spin-off-projekter, som igangsættes i løbet af projektperioden, forventes at fungere som selvstændige projekter, samt at fortsætte ud over projektets levetid.
Økonomi
Samlet budget: 2,6 mio. kr.
Hertil kommer økonomien i de selvstændige OPI-samarbejder, der udløber af rammeprojektet.
Projektet er støttet af Region Hovedstaden med 1,5 mio. kr,.
Mål og leverancer
Sensorpakke 1.0
I første skridt udvikles et sæt ”dogme regler” for digitalisering i tæt samråd med branchen. Dernæst etableres standarder og metoder for dataopsamling og monitering, der skal anvendes i projektets use-cases. På baggrund af disse standarder etableres et basissystem, der indeholder nødvendigt udstyr for dataopsamling fra sensorer og udstyr til transmission af måledata til en database.
Forretningsdefineret datamanagement
For at få værdi af de opsamlede data skal data for det første gøres teknisk tilgængelige, dernæst også formidles simpelt (fx gennem standardvisualiseringer) og endeligt kunne bearbejdes i modeller og andre beslutningsstøtteværktøjer. Der etableres derfor en dataplatform, hvor de enkelte “sensorpakkegæster” (fx kommune, forsyningsselskab, virksomhed, forskningsprojekt, etc.) med login kan tilgå deres specifikke rå data eller resultater af bearbejdede data.
Test af de enkelte digitaliseringslag
Op til 3 (dog mindst 2) casestudier gennemføres i projektet. I disse casestudier organiseres innovationskomponenter som OPI-delprojekter, der selvstændigt finansieres af partnere i det konkrete delprojekt.
Forsyningen eller kommunen aftager det færdige produkt til kostprisen, dvs. den eller de basispakker og sensorer, der er nødvendige for at udvikle og teste servicen.
Efter endt udvikling og test leverer OPI-partnerskabet en kravsspecifikation, der kan ligge til grund for en markedsdreven opskalering af den udviklede service.
Der er indgået foreløbig aftale om casestudier i Værebro Å samt om fællesudfordringen der omhandler styring af små reservoirs anlagt i byen i forbindelse med klimatilpasning.
Projektets slutleverance er således være et sæt, og her kaldet en ”stak” af metoder, standarder og teknologi som er illustreret i nedenstående figur.
Videreudvikling – version 2 og Hackathon
På baggrund af resultaterne fra udvikling og tværgående tilpasning af basispakken (WP2) og op til 3 OPI-cases (WP3) udarbejdes kravsspecifikationer, og evt. uløste problemstillinger beskrives, i forhold til udvikling af en version 2.0.
På dette grundlag inviteres studerende samt interesserede start-ups, til et eller flere hackathons, hvor deltagerne bliver udfordret på, hvor langt de kan komme med udvikling af en universel sensorpakke, der lever op til alle sikkerhedsmæssige forskrifter (inkl. datasikkerhed) og er kommercielt bæredygtig. SCL konsulteres med henblik på at tilsikre opfyldelse af datasikkerhedsforskrifter.
Tidsplan
Start: 1.12.2018
Slut: 31.12.2020
Projektet forløber over to år fra 1. december 2018 til og med 31. december 2020, hvor der forventes at udvikles en 1. generations-prototype og en mere avanceret 2. generations udgave. Endvidere udvikles detailspecifikationer for en markedsmoden løsning.
Der indlægges i projektet to “stop/go”-evalueringer – én efter afprøvning af 1. generations-prototypen (december 2019) og én efter afprøvning af 2. generationsprototypen (juni 2020) – hvor projektkonsortiet på baggrund af afprøvningsresultaterne beslutter, om projektet fortsættes som planlagt.
Eventuelle spin-off-projekter, som igangsættes i løbet af projektperioden, forventes at fungere som selvstændige projekter, samt at fortsætte ud over projektets levetid.
Økonomi
Samlet budget: 2,6 mio. kr.
Hertil kommer økonomien i de selvstændige OPI-samarbejder, der udløber af rammeprojektet.
Projektet er støttet af Region Hovedstaden med 1,5 mio. kr,.